You are here: Home > The journal > Brevity is the soul... > Varia > Photographing the Mi...

Photographing the Miner's Strike at Lea Hall Colliery, 1984-1987. Interview with photographer Nigel Dickinson

ENPublié en ligne le 23 juin 2015

Par Mathilde Bertrand

Résumé

Au printemps 1984, quelques mois après le début de la grève des mineurs en Grande-Bretagne, Nigel Dickinson rejoint la lutte des grévistes et de leurs familles dans le village minier de Lea Hall dans le Staffordshire. Lea Hall Colliery est l'une des exploitations où les grévistes sont minoritaires. Le photographe documente tous les aspects de ce conflit qui s'est étiré sur un an. Son implication dans la communauté se poursuit jusqu'en 1987. Au long de cette période, les membres du Lea Hall Strike Centre, organisation qui gère le quotidien de la grève, travaillent en collaboration étroite avec Nigel Dickinson sur les photographies qu'il a réalisées, et produisent une exposition ainsi qu'un ouvrage intitulés Hanging On By Your Fingernails (Spokesman Press, 1987). Dans cet entretien, Nigel Dickinson évoque son engagement personnel dans la grève ainsi que ses conditions de travail. Il insiste sur le processus de construction d'un sens de l'action collective, processus dans lequel les photographies ont joué un rôle indéniable.

Abstract

In the spring of 1984, a few months after the beginning of the Miner's Strike against pit closures, Nigel Dickinson joined the struggle of the miners and their families at Lea Hall colliery, a "minority pit" in Staffordshire, photographing all aspects of a dispute which went on for a year. His involvement with the community continued after the strike ended. Collectively, the Lea Hall Strike Centre used Dickinson's photographs for an exhibition shown around the country as well as a book entitled Hanging On By Your Fingernails (Spokesman Press, 1987). In this interview Nigel Dickinson talks about his personal involvement and working conditions, emphasizing the construction of a sense of collective action which the photographs contributed to sustain.

1Watch online on YouTube: http://youtu.be/gFOze4xFrVA or on Dailymotion: http://www.dailymotion.com/video/x30pocz.

Pour citer cet article

Mathilde Bertrand (2015). "Photographing the Miner's Strike at Lea Hall Colliery, 1984-1987. Interview with photographer Nigel Dickinson". Angles - Varia | Brevity is the soul of wit | The journal.

[En ligne] Publié en ligne le 23 juin 2015.

URL : http://angles.saesfrance.org/index.php?id=109

Consulté le 16/08/2017.

A propos des auteurs

Mathilde Bertrand

Mathilde Bertrand works as a teaching and research assistant (ATER) at the English Studies Department of the University of Paris Ouest Nanterre La Défense. In 2013 she defended her doctoral dissertation entitled “Between artistic institutionalisation and the invention of a politically radical independent photography: a study of practices, discourses and structures around photography in England from the late fifties to the late eighties”. She worked under the joint supervision of Liliane Louvel (Université de Poitiers) and Cornelius Crowley (Université Paris Ouest). This research links the emergence of a politically radical independent photography in postwar England with contemporary debates on culture, politics and representation. Her research focuses on the interface between artistic and political practices in late 20th and early 21st century Britain, and on the history of British independent photography, with particular attention paid to practices such as “community photography”. Contact: m4thilde.bertr4nd@gmail.com




Contacts

Editor : Yan Brailowsky

yan.brailowsky@u-paris10.fr

Subscribe

Recevez en temps réel les dernières mises à jour de notre site en vous abonnant à un ou à plusieurs de nos flux RSS :

Legal Information

ISSN électronique : 2274-2042

Dernière mise à jour : 21 février 2017

Crédits & Mentions légales

Edité avec Lodel.

Administration du site (accès réservé)